KUNST ENZO

KUNST ENZO bevat expo’s, festivals, films en andere cultuur uitingen met een interessant onderwerp. Dit kan een roze activiteit zijn, maar alle kleuren zijn voor ons gelijk. De inhoud hieronder wisselt regelmatig.

KLIK OP DE TITEL OM NAAR DE JUISTE PAGINA TE GAAN

TRANS IN AMSTERDAM IHLIA EXPO t/m 3 november

JUWELEN! Schitteren aan het Russische hof HERMITAGE t/m 15 maart 2020

AAN DE SURINAAMSE GRACHTEN Van Loon & Suriname (1728-1863) MUSEUM VAN LOON t/m 13 januari

THEMA RONDLEIDING: TEEKENTOUR Met een kunstenaar langs een selectie hoogtepunten RIJKSMUSEUM Alleen in de maand november. Boek NU!

REMBRANDT – VELÁZQUEZ RIJKSMUSEUM t/m 19 januari 2020

WHAT A GENDERFUL WORLDVerruim de hokjesgeest met een wereldwijde blik op gender TROPENMUSEUM t/m 23 augustus 2020

PRIDE PHOTO AWARD DE HALLEN 1 t/m 30 november

TRANSGENDER SENIOREN IHLIA EXPO vanaf  november

DE HALLEN
Hannie Dankbaarpassage

1 t/m 30 november
PRIDE PHOTO AWARD

Pride Photo Award is een jaarlijkse internationale wedstrijd voor foto’s over seksuele en gender diversiteit. Zij tonen niet stereotype beelden van sekse, mannelijkheid en vrouwelijkheid, maar ook foto’s die de diversiteit van de lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) gemeenschap laten zien. Meer info: PRIDE PHOTO AWARD

MUSEUM VAN LOON
Keizersgracht 672

t/m 13 januari
AAN DE SURINAAMSE GRACHTEN

Openhartige tentoonstelling geeft gedeelde geschiedenis een gezicht

Dit najaar brengt Museum Van Loon de tentoonstelling Aan de Surinaamse grachten – Van Loon & Suriname (1728-1863). In deze tentoonstelling belicht Museum Van Loon voor het eerst de betrokkenheid van de familie Van Loon in de 18e en 19e eeuw met de WIC (West-Indische Compagnie) en Suriname. De tentoonstelling toont de werking van de Amsterdams-Surinaamse plantage-economie aan de hand van een achttal historische personages, welke verschillende posities hadden binnen dit spectrum. De personages zijn met elkaar verbonden: een bevriende gouverneur in Elmina, slaafgemaakten op plantages waarin de familie beleggingen had, of Van Loons zelf in de rol van investeerder. Nazaten van deze historische figuren reflecteren in de tentoonstelling op hun en elkaars (familie-)verleden en geven de geschiedenis letterlijk een stem en gezicht in het hier en nu.

Jan van Loon (1677-1763) was vanaf 1728 bewindhebber bij de WIC en later ook directeur bij de Sociëteit van Suriname. Zijn nageslacht zette zijn bestuurlijke rol in de loop van de 18e en 19e eeuw om in die van investeerder in plantages. Tot 1863, het jaar waarin slavernij juridisch werd afgeschaft, waren er Van Loons actief in de plantage-economie. Directeur Gijs Schunselaar: ‘Wij willen dit verhaal brengen, en we willen het nú brengen. Het verloop van de geschiedenis ligt niet meer in onze handen; hoe we met deze geschiedenis omgaan wél. Museum Van Loon wil een plek zijn waar ruimte is voor alle verhalen, ook de ongemakkelijke.’ De titel Aan de Surinaamse grachten geeft uitdrukking aan de twee ‘werelden’ van waaruit de tentoonstelling vertrekt. Aan de ene kant het comfortabele leven aan de Amsterdamse grachten. Aan de andere kant de zware en onvrije arbeid in Suriname, op de plantages langs handgegraven kanalen. MUSEUM VAN LOON