KUNST ENZO

Kunst Enzo bevat expo’s, festivals, films en andere cultuur-uitingen met een interessant onderwerp. Dit kan een roze activiteit zijn, maar alle kleuren zijn voor ons gelijk. De inhoud hieronder wisselt regelmatig.

HET UNIVERSUM VAN AMSTERDAM
Schatten uit de Gouden Eeuw van de cartografie

PALEIS OP DE DAM
29 juni t/m 22 september

NOOIT MEER IN DE KAST
AMSTELRING EXPO
27 juni t/m 21 augustus

50 JAAR STONEWALL
ILHIA EXPO
12 juni t/m 4 juli

NO LAND FOR LOVE
IHLIA EXPO
19 april t/m 8 juni

HET UNIVERSUM VAN AMSTERDAM
Schatten uit de Gouden Eeuw van de cartografie

PALEIS OP DE DAM
29 juni t/m 22 september

De grootste kaarten ter wereld liggen in de vloer van de Burgerzaal, in het hart van het Koninklijk Paleis Amsterdam. De drie ronde mozaïeken hebben elk een diameter van maar liefst 624 centimeter en laten het oostelijk en westelijkhalfrond van de wereld en de sterrenhemel zien. Ze zijn een essentieel onderdeel van het concept van architect Jacob van Campen voor dit gebouw, het voormalige stadhuis van Amsterdam. Hij ontwierp het imposante stadhuis als universum in het klein. De spectaculaire vloerkaarten zijn vandaag de dag nog steeds een geliefd onderdeel van een bezoek aan het Paleis.

De gigantische vloerkaarten zijn een onmisbaar onderdeel van het ontwerp van Jacob van Campen voor dit bijzondere gebouw. De marmeren reliëfs met de vier elementen (Water, Vuur, Aarde en Lucht) en slingers van flora en fauna verbeelden de microkosmos. Beelden van Romeinse goden in de omliggende galerijen symboliseren de planeten van ons zonnestelsel, de macrokosmos. Samen vormen deze het universum in het klein. De Stedenmaagd van Amsterdam troont boven de ingang van de Burgerzaal en heeft het universum letterlijk aan haar voeten, een uitgesproken statement.

NOOIT MEER IN DE KAST
AMSTELRING EXPO
27 juni t/m 21 augustus


Homoseksualiteit wordt niet overal geaccepteerd. Zo kunnen roze senioren niet altijd zichzelf zijn en in openheid leven. Soms gaan zij hierdoor ‘de kast in’. Deze tentoonstelling geeft een inkijkje in de levens van een aantal roze senioren.

Elke week staan er 2 nieuwe levensverhalen van deze tentoonstelling in de volgende Amstelring centra: De Bogt, De Klinker, Leo Polak, De Rietvinck, De Venser, Vreugdehof in Amsterdam, Bornholm, Eijkenhove, Floriande in Hoofddorp, Groenelaan in Amstelveen, Het Hoge Heem in Uithoorn en Rozenholm in Aalsmeer.

GLF New York, photo Peter Hujar (1970)

IHLIA
Oosterdok 145 3e etage

12 juni t/m 4 juli
50 JAAR STONEWALL

Van flinke rel naar wereldwijde beweging

De politie van New York viel op zaterdagnacht 28 juni 1969 de Stonewall Inn binnen. De reacties van de bezoekers van het homocafé en van het publiek buiten toonden dat ze dat niet langer pikten: ze vochten terug. De politie verkeek zich volledig op ‘die mietjes’ en kreeg de wijk dagenlang maar met moeite onder controle. De rellen duurden tot de woensdag erop. Ze zouden het leven van de roze minderheid wereldwijd drastisch veranderen.

Met 50 jaar Stonewall blikt IHLIA terug op deze roemruchte dagen die de lhbti-emancipatiebeweging vleugels heeft gegeven. Van de organisatie van de eerste Pride-mars in New York tot afschaffing van discriminerende wetsartikelen in West-Europa, waaronder Nederland.

Maar de tentoonstelling stelt ook de vraag: wat nu? Anno 2019 valt er nog genoeg te strijden. De dynamiek van de beweging en de onderdrukking van lhbti’ers op wereldniveau zal de komende vijftig jaar niet minder worden.

IHLIA
Oosterdok 145 3e etage

19 april – 8 juni
NO LAND FOR LOVE

Een fototentoonstelling over LGBTQ + asielzoekers
NO LAND FOR LOVE is een serie portretten van mannen en vrouwen die hun land moesten ontvluchten omdat ze tot de LGBTQ + -gemeenschap behoren.

Hoewel Europese landen de LGBTQ + -gemeenschap relatief accepteren, zou de strijd tegen de vooroordelen en het geweld waarvoor mensen zijn gevlucht een langdurig proces kunnen zijn. Fotograaf Jean-Christophe Husson: ‘We willen een dialoog op gang brengen om stereotypen te doorbreken, maatschappelijke vragen aan te pakken met een andere visuele vocabulaire dan de reguliere media. Onze wens is om een gesprek te creëren tussen LHBTQ + vluchtelingen, asielzoekers en het publiek’.

Deze vrouwen en mannen moesten hun land ontvluchten, geconfronteerd met een gewelddadige discriminatie die begon binnen hun eigen familie. Ze werden soms gedwongen om te trouwen of werden verkracht door een naaste verwant, zij werden gedwongen om hun huizen te verlaten, hun stad, uiteindelijk hun land, en vaak hun kinderen. Vaak moesten ze ontsnappen aan mensenhandel.

‘We hebben mannen en vrouwen ontmoet uit Syrië, Libië, Uganda, Sierra Leone, Nigeria, Marokko. We waren diep geraakt door hun verhalen en verbaasd over hun energie, dromen en doelen voor de toekomst.’

De portretten zijn zwart-witfoto’s, op een witte achtergrond. Dit is een bewuste esthetische keuze. Er is niets anders dan een persoon, tegenover het publiek. De persoon neemt alles. Elke foto bevat een verklaring, een droom, een herinnering of iets anders dat de persoon met de kijker wil delen. De meeste interviews zijn gedaan tijdens de fotosessie, dit was ook een bewuste keuze.
Wij vroegen de persoon die voor de camera staat om hierover na te denken, over zijn of haar woorden. Ze poseren wetende dat de kijker zal lezen, hun getuigenis zal horen. De tekst maakt deel uit van het portret.

Fotograaf Jean-Christophe Husson begon zijn werk over LGBTQ + minderheden in Marseille, twee jaar geleden. Nu werkt hij aan dit langlopende project samen met Andrea Wainer.