AMSTERDAM MUSEUM aan de Amstel

Amsterdam Museum aan de Amstel
Amstel 51 (Hermitage aan de Amstel)

Het Amsterdam Museum, opgericht in 1926, nodigt als innovatief stadsmuseum bewoners en bezoekers van Amsterdam uit om mede-eigenaar te worden van onze stad – een metropool in het klein. Dat doen we door de stad te vieren, maar ook door de mindere kanten bespreekbaar te maken en te onderzoeken wat beter kan.

Ontdek Amsterdam Opnieuw

Welkom op de nieuwe tijdelijke website van het Amsterdam Museum, die momenteel gevestigd is in een deel van het Hermitage Museum aan Amstel 51. Wij verbinden bewoners en bezoekers van Amsterdam met elkaar en met de stad. Ontdek hier alles over onze programmering, locaties, collectie en projecten.

Panorama Amsterdam

In Panorama Amsterdam, laten we de stad in al haar facetten zien. Welke eigenschappen typeren Amsterdam nou bij uitstek? En zijn die er altijd geweest? Hoe zal de stad zich verder ontwikkelen? Door verhalen uit het verleden, het heden en de toekomst met elkaar te verbinden, ontstaat er een breed vergezicht op de stad. Amsterdam in al zijn dimensies.
Het eerste deel van de tentoonstelling laat een chronologische geschiedenis van Amsterdam zien, van de 16e eeuw tot nu. Het tweede deel laten we zien wat nú belangrijk is voor de stad. Daar horen ook thema’s en onderwerpen bij die (nog) niet tot de traditionele canon behoren. Omdat wij altijd bezig zijn om niet alleen de geschiedenis maar ook het heden en de toekomst van de stad te vangen. De geschiedenis wordt namelijk nu geschreven.

Welkom in de Noordside
9 maart – 30 oktober

Welkom in de Noordside gaat, hoe kan het ook anders, over Amsterdam-Noord. Een stadsdeel dat al jaren groeit en verandert. Al die investeringen en nieuwe voorzieningen lijken vooral bedoeld voor de nieuwe rijke bewoners. De van oorsprong economisch arme, hechte gemeenschap komt in opstand. Ze zien dat de ziel van de wijk onder druk staat.
In deze tentoonstelling laten ze hun verhaal zien en gaan ze op zoek naar nieuwe sociale cohesie. Verdedig Noord wil gemeenten en ontwikkelaars overtuigen van de waarde van bestaande cultuur. De sociale en kleurrijke ziel is volgens hen niet iets dat weggedrukt moet worden. Sterker nog: het zou de krachtige kern voor nieuwe ontwikkelingen moeten zijn. Deze tentoonstelling viert de schoonheid die Amsterdam-Noord altijd al heeft gehad.

Collecting the City #1

Tot 2025 is Collecting the City dé plek waar we onze levendige stad ‘verzamelen’ en presenteren, in samenwerking met verschillende partijen en groepen in de stad. In die periode delen buurtmusea, netwerken, lokale kunstenaars en bevlogen bewoners hun verhalen en objecten over Amsterdam.
De presentatie van deze ‘verzameling’ is dynamisch. Daarbij kan de museumcollectie een rol spelen, maar dat hoeft niet. Elk half jaar worden nieuwe makers uitgenodigd om hun ideeën te tonen. Denk aan een vernieuwend perspectief op het verleden, een mooi of pijnlijk moment in het heden of een nieuwe toekomstvisie op de stad. Vaste partner is de stichting Museum om de Hoek waartoe 23 buurtmusea uit Amsterdam behoren. Zij hebben in totaal drie zalen tot hun beschikking.
Heb je ook een idee voor een (kleine) tentoonstelling waarin jij en je netwerk de verhalen van de stad delen? Stuur een bericht naar:  ctc@amsterdammuseum.nl

Koloniale Verhalen
9 maart – 28 augustus

Het koloniaal verleden van ons land én dat van onze stad staan sinds een paar jaar flink in de belangstelling. Ook wij hechten belang aan een zorgvuldige blik op dit deel van de Amsterdamse geschiedenis. Dat begint bij ons altijd met onderzoek. In dit geval naar de vele manieren waarop de stad en onze collectie nog altijd verknoopt zijn met dit complexe stuk geschiedenis. In de tentoonstelling Koloniale Verhalen delen we je de actuele opbrengst van dit onderzoek met de bezoekers.
Dat onderzoek heeft één centrale vraag: wat heeft het koloniaal verleden destijds betekend en wat betekent het nu voor de stad en voor ons als stadsmuseum? We stellen vragen als: hoe onderzoeken we het verleden? Welke verhalen zijn er? Welke verhalen zijn er niet? Welke terminologie gebruiken we? Welke rol kunnen hedendaagse kunstenaars spelen in dit onderzoek?